Domowa chałka

29 października 2020

 

Wiesz ze jesteś wszytki, co mam
ale może też i ja jesteś wszystkim czego chcesz
wszystkim czego chcesz
wszystkim czego chcesz
Powiesz tylko słowo i wiesz
i zostawię to co mam
ale może też o i ty oddasz wszystko mi
oddasz wszystko mi
Paweł Domagała, Wracaj

Przepis White Plate

550g mąki pszennej

330 mleka

70g masła

7g suszonych drożdży

50g cukru

1 płaska łyżeczka soli


1 jajko 

Do posypania: mak, domowa kruszonka, cukier, płatki migdałów - pełna dowolność


Do dużej miski przesiewamy mąkę, dodajemy płaską łyżeczkę soli, mieszamy. Rozpuszczamy masło.

Mleko podgrzewamy, tak aby było ciepłe, dodajemy do niego cukier oraz drożdże, odkładamy na około 10-15 minut, tak aby zaczęły pracować. Po tym czasie łączymy z rozpuszczonym masłem.

Mleko z masłem wlewamy do mąki, łączymy. Wyrabiamy ciasto, do momentu aż będzie gładkie i elastyczne. Miskę natłuszczamy olejem i przekładamy do niej ciasto, przykrywamy czystą ściereczką. Odstawiamy do podwojenia objętości, mniej więcej 1-2 godziny

Po tym czasie, dzielimy ciasto na dwie części. Każdą cześć dzielimy na trzy lub cztery kulki, w zależności jak będziemy zaplatać chałkę. U mnie pleciona jest na trzy. Zaplatamy warkocz, końce podkładamy pod spód.

Chałki przekładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, przykrywamy wilgotną ściereczką. 
Odstawiamy na około 30 minut,  aby ponownie rosły.

W między czasie nagrzewamy piekarnik do 180 stopni. Jajko mieszamy z łyżką wodę i smarujemy nim jajko. Posypujemy dodatkami wedle uznania, dziś u mnie wyjątkowo mak. 
Pieczemy przez około 20-25 minut, na złoto.