Domowy sok malinowy

10 września 2018


"Don't lift me up
To turn me down
I just want a lover
Baby stay with me on the floor
Talk with me, let me go
Got to keep below
Talk with me, let me go
Got to keep below"
Lenny Kravitz, Low



/około 1l soku/
1 kg malin
300-350g cukru (w zależności jak słodki lubimy sok)
150 ml wody

butelki np. o pojemności 300ml, 200ml lub 500ml

Maliny przebieramy, usuwamy te zepsute, listki itp. Wrzucamy je do dużego garnka, zasypujemy cukrem i odstawiamy na chwilę, aby maliny puściły sok. Następnie dodajemy wodę. Doprowadzamy do zagotowania, raz na jakiś czas mieszając.

Następnie zmniejszamy ogień na średni, rozbijamy maliny drewnianą łyżką, cały czas mieszając.  Gdy maliny będą całkowicie rozgniecione, wyłączamy gaz.

Nad dużym naczyniem ustawiamy sitko, na sitko rozkładamy gazę, najlepiej 2-4 warstwy. Przelewamy maliny nie dużymi porcjami, czekamy aż sok spłynie (możemy rownież pomoc sobie na koniec łyżką, i mieszać na sicie aby jak najwiecej soku spłynęło), a następnie wyciskamy gazę dodatkowo rękami aby wycisnąć dodatkowy sok.

Resztki malin po wyciśnięciu soku odstawiamy na bok - ja je wykorzystałam, zagotowałam ponowienie, przełożyłam do wyparzonych słoików, odstawiłam dnem do góry do wystudzenia. Otrzymujemy słodki mus, idealny do jogurtu, owsianki, gofrów czy naleśników. 

Czysty sok stawiamy na ogniu, doprowadzamy do zagotowania ( i tutaj w zależności od preferencji smakowych możemy go dodatkowo dosłodzić, wtedy czekamy aż cały cukier się rozpuści). Zmniejszamy ogień i przelewamy sok do czystych, wyparzonych butelek. Zakręcamy i zostawiamy do wystudzenia. Przechowujemy w ciemnym miejscu.